Van eerste werknemer tot CEO: een nieuw hoofdstuk voor Waldon

Na jaren van toegewijd leiderschap neemt onze CEO Ellen De Vleeschouwer afscheid van Waldon. Maar de toekomst van ons bedrijf blijft in goeie handen. Eva Deschans - de allereerste werknemer van Waldon - neemt nu het roer over. In dit interview blikken we samen met Ellen terug op haar reis, en deelt Eva haar visie voor de volgende fase van Waldon.
Van een idee naar een missie
Ellen: “Een aantal jaar terug was ik bij AG Insurance verantwoordelijk voor de markt en productontwikkeling van ziekteverzekeringen, waaronder Gewaarborgd Inkomen. Daar zag ik de impact van stressgerelateerde aandoeningen zoals burn-out en depressie op zowel individuen als organisaties. Hierdoor lanceerde ik in 2017 een vernieuwd Gewaarborgd Inkomen met een multidisciplinair return-to-work-traject. Een programma dat tot nu toe aan bijna 10.000 mensen is voorgesteld! Het return to-work-traject inspireerde me om verder te kijken dan enkel re-integratie en ook in te zetten op preventie. Met de steun van het directiecomité van AG richtte ik AG Health Partner op - later Waldon - met als doel een positieve bijdrage te leveren aan welzijn op de werkvloer.”

Ellen: “Bij de lancering van Waldon, was mijn belangrijkste doel om welzijn en preventie uit de fluffy context te halen en meer evidence-based te werken. We begonnen meteen samen te werken met de Vigor Unit (een spinoff van Universiteit Gent) om een wetenschappelijke definitie van welzijn te ontwikkelen en het op een onderbouwde manier in organisaties te implementeren.
Onze waarden - impact, menselijkheid en optimisme weerspiegelen onze doelen eigenlijk perfect. De menselijke factor is essentieel voor ons: we geloven dat welzijn niet enkel via digitale tools kan bereikt worden. Het is de menselijke factor die het verschil maakt. Ik ben blij dat deze waarden inmiddels goed geïntegreerd zijn in ons aan aanbod en dat ze zichtbaar zijn in alles wat we doen.”
“Mijn belangrijkste doel is om welzijn en preventie uit de fluffy context te halen en meer evidence-based te werken.”
Groeien en evolueren: mijlpalen door de jaren heen
Ellen: “Er zijn zoveel mijlpalen, maar als ik er dan toch een paar moet noemen, denk ik zeker en vast aan de lancering van ons welzijnsplatform My Health Partner met onze eerste klanten. Expeditie AG is er zeker ook eentje. Dat was een tweedaagse georganiseerd voor de meer dan 130 hogere kaderleden van AG waarbij sociaal, mentaal en fysiek welzijn centraal stonden. Ook de lancering van ons programma ‘My Mind’ bij de klantenportefeuille van AG Employer Benefits was een belangrijke stap. Meer dan 500.000 medewerkers kregen hierdoor toegang tot psychologische ondersteuning. En ondertussen groeide ons team van een one-womanshow naar 16 geweldige individuen die keer op keer meer doen dan ik voor mogelijk achtte.”
Ellen: “De belangrijke uitdagingen voor Belgische organisaties op het gebied van werknemerswelzijn zijn het stijgende aantal mentale problematieken, met 3 op de 10 werknemers die een slecht psychologisch welzijn ervaren. Ook globale problematieken kunnen een impact hebben op de werkvloer. Werkgevers zullen een veilige en ondersteunende omgeving moeten creëren. Iets wat niet eenvoudig is gezien je rekening moet houden met de nood aan verbinding en het versterken van het groepsgevoel enerzijds en de voordelen van thuiswerken voor het psychologische welzijn anderzijds.
Daarnaast is het belangrijk om in te spelen op de mentale gezondheid van jongeren, die de hoogste percentages ooit vertonen als het gaan om angststoornissen en mentale aandoeningen. Werkgevers moeten een context bieden waarin medewerkers zich veilig voelen, zich kunnen ontwikkelen en veerkracht opbouwen, ondanks de economische uitdagingen.”
Ellen: “De ‘baby’ is intussen al een volwassene geworden met een matuur aanbod en een solide partnernetwerk. We weten nu precies welke impact we kunnen hebben en genieten het vertrouwen van onze klanten. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Ons DNA is duidelijk, onze dienstverlening uitgewerkt en het team operationeel. Ik ben ervan overtuigd dat Waldon onder Eva’s leiding, met de steun van onze raad van bestuur en het team, een schitterende toekomst tegemoet gaat.”
“Ons DNA is duidelijk, onze dienstverlening uitgewerkt en het team operationeel. Ik ben ervan overtuigd dat Waldon onder Eva’s leiding, met de steun van onze raad van bestuur en het team, een schitterende toekomst tegemoet gaat.”
Een frisse blik op leiderschap
Eva: “Mijn carrière heeft altijd rondom welzijn gedraaid. Ik begon in de uitzendsector en groeide door naar commerciële functies. Later kreeg ik de kans om als preventieadviseur te werken bij UZ Gent, waar ik me focuste op psychosociaal welzijn. Daarna was ik HR-consultant psychosociaal welzijn bij Lidl.
In 2019 kwam ik bij Waldon - toen nog AG Health Partner - terecht. Ik was de eerste medewerker die een contract tekende. Als corporate Wellbeing Manager deed ik van alles: productontwikkeling, sales, projectimplementaties en marketing. Naarmate het bedrijf groeide, kreeg ik de kans om verder te groeien en werd ik Product Development Director. Vorig jaar maakten we de split tussen sales en implementatie en hierdoor veranderde mijn functie weer naar Customer Succes & Innovation Director.”
Eva: “Mijn ervaring bij Waldon heeft me een breed scala aan vaardigheden en inzichten gegeven die van ons onschatbare waarde zullen zijn in mijn nieuwe rol als CEO. Ik denk bijvoorbeeld aan innovatieve en klantgerichte oplossingen ontwikkelen, een breed begrip hebben voor klantbehoeften, strategische samenwerkingen uitrollen, maar vooral ook aan hoe ik een positieve en productieve werkomgeving kan creëren.”

Eva: “Wat mij geïnspireerd heeft om de overstap naar CEO te maken, is een combinatie van mijn passie voor welzijn en mijn uitgebreide werkervaring. Ik geloof dat ik, met deze achtergrond, een positieve impact kan maken op zowel het bedrijf als de mensen die er werken. Het is ook belangrijk voor het team achter Waldon dat ze een gepassioneerde leider krijgen die hen vertrouwen geeft om verder te groeien in de prachtige organisatie die Waldon is.”
Eva: “Ik wil Ellens werk voortzetten door vast te houden aan onze missie, visie en waarden, met een extra focus op ownership, empathie en communicatie. Het is belangrijk dat rollen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn, zodat we autonomie ondersteunen en groei stimuleren, terwijl we werkdruk in balans houden. Mijn eerste taak als CEO is met het team in gesprek gaan over hun verwachtingen. Daarnaast wil ik een cultuur van open communicatie en vertrouwen versterken. Het is een uitdaging om het bevlogen team slim te sturen en te focussen op prioriteiten die bijdragen aan de Waldon-doelen.”
Wat de toekomst brengt
Eva: “Waldon blijft zich inzetten voor échte impact, met de mens centraal en een optimistische blik op de toekomst. We willen samen met onze partners en klanten bouwen aan duurzame verandering, met oprechte betrokkenheid en innovatieve oplossingen. Ons doel is helder: welzijn verankeren in organisaties en zo een positieve impact creëren op zowel individuen als de bredere gemeenschap.”
“Waldon blijft zich inzetten voor échte impact, met de mens centraal en een optimistische blik op de toekomst.”