Is werknemerswelzijn mijn verantwoordelijkheid? 4 inzichten uit ons event
In een tijd waarin de scheidslijn tussen werk en privé steeds meer vervaagt, rijst de vraag: waar begint en eindigt de verantwoordelijkheid voor welzijn bij werkgever en werknemer? Deze kritische bedenking stond centraal tijdens onze jaarlijkse conferentie over welzijn op het werk. Kon je er niet bij zijn of wil je graag een overzicht van de belangrijkste inzichten? In dit artikel vatten we alles voor je samen!
Enkele highlights uit ons event
De ROI van een strategische welzijnsaanpak is onmiskenbaar
Wist je dat bedrijven zonder langdurig afwezige medewerkers 1,4 keer winstgevender zijn? En dat elke euro die wordt geïnvesteerd in welzijn een return tussen 2 en 14 euro kan opleveren? De straffe feiten van de Wereldgezondheidsorganisatie die onze CEO Ellen De Vleeschouwer voorstelde, winden er geen doekjes om. Investeren in welzijn is niet alleen goed voor de medewerker, maar ook voor de winstgevendheid en groei van je bedrijf.
En laat het productiviteitsverlies door onbehandelde mentale condities zoals burn-out niet de enige motivatie zijn. “Een structurele welzijnsstrategie draagt bij aan een positieve werkcultuur waarin medewerkers gemotiveerd en loyaal blijven. Door zichtbaar en regelmatig te communiceren over welzijnsinitiatieven en een cultuur te creëren waar men zich gezien en ondersteund voelt, leg je de basis voor een gezonde, succesvolle organisatie.”
"Een goede welzijnscultuur met sterke interpersoonlijke relaties draagt direct bij aan werkplezier en ervoor zorgt dat medewerkers langer bij hun werkgever blijven."
Cédric Velghe, onderzoeker en Managing Partner van de Gentse spinoff The VIGOR Unit, benadrukte het belang van zo’n strategische visie. 30% van de werknemers bevindt zich momenteel in een risicozone voor depressie of burn-out. “Een goede welzijnscultuur met sterke interpersoonlijke relaties draagt direct bij aan werkplezier en zorgt ervoor dat medewerkers langer bij hun werkgever blijven”, legde hij uit. “Maar ook een gezonde werk-privébalans is van tel. Werken buiten de reguliere uren kan leiden tot stress en een slechte nachtrust. Daarom raad ik werkgevers aan om duidelijke afspraken te maken over bereikbaarheid en te investeren in een lagere werkdruk waar mogelijk.”
Benieuwd welke sleutelfactoren echt nodig zijn om impact te maken op het welzijn van werknemers?
Tegelijk vraagt dit tijd, en hoef je natuurlijk niet ineens grote gedragsveranderingen door te voeren. Dat werd duidelijk tijdens de sessie van Björn Prins (Itam). Tijdens zijn sessie over het overbruggen van de “knowing-doing” kloof, suggereerde hij kleine, dagelijkse acties. Deze zijn veel effectiever voor duurzame gedragsverandering. Daarnaast hamerde hij op de gedeelde verantwoordelijkheid als het over welzijn gaat. Björn haalde een Venn-diagram erbij met drie componenten die leidinggevenden kunnen inzetten om een bewuste organisatie te ontwikkelen: “Cleaning up,” “Waking up,” en “Growing up".
“Ja, organisaties spelen de hoofdrol als het gaat over het ondersteunen van een klimaat dat veiligheid en bewustzijn vormt”, zei hij. “Maar mits de juiste omgeving is het ook aan individuele medewerkers om welzijn te verduurzamen.”
“Ja, organisaties spelen de hoofdrol, maar mits de juiste omgeving is het ook aan individuele medewerkers om welzijn te verduurzamen.”
Het belang van duidelijke communicatie voor een hoge werknemersbetrokkenheid kon ook Nancy Van Cauwenbergh, HR Manager van Hillewaere Group beamen. Zij vertelde uitvoerig over het traject dat ze samen met ons doorliep voor een datagedreven welzijnsbeleid. Meer weten? Lees snel de case!
Zorg voor een kantooromgeving die welzijn bevordert
Katleen Vranckaert wees op het belang van een kantooromgeving die employee wellbeing stimuleert. Ze introduceerde ‘holistische ergonomie’, een concept dat de werkplek naar een hoger niveau tilt. Dat gebeurt door aandacht te schenken aan zowel fysieke als sociale en organisatorische elementen. Denk aan helder licht, kleuren die energie geven, vloeiende akoestiek maar ook een warme werkomgeving. Waar mensen zich écht verbonden voelen en het gevoel hebben dat hun werk ertoe doet. De voordelen die je mag verwachten: een verhoogd welzijn, hogere productiviteit, minder verzuim, een hechte medewerkerscultuur en een sterk employer brand.
Hoe je dit bereikt? Allereerst is verandering onder leiding van het management essentieel. Vranckaert legde uit hoe het bijvoorbeeld helpt het om werknemers op een doordachte manier te betrekken en hun behoeften te analyseren. Zorg voor duidelijke richtlijnen en etiquette en implementeer manieren van werken die passen bij concentratiezones.
“Creëer een werkomgeving die ruimte biedt voor verschillende soorten werk, waarbij je negatieve afleiding minimaliseert”
“Creëer verder een werkomgeving die ruimte biedt voor verschillende soorten werk”, zei Vranckaert nog. “Probeer daarbij negatieve afleiding te minimaliseren. Bijvoorbeeld door inspirerende ruimtes te bieden voor meetings, brainstormsessies en focusmomenten. Ten slotte is het belangrijk om de functies van het meubilair te demonstreren. Zo kan iedereen optimaal profiteren van de omgeving.”
Geef medewerkers de regie over hun eigen neuroplasticiteit
Medewerkerswelzijn op een duurzame manier bevorderen? Volgens Katelijn Nijsmans, CEO van How’s Work, doe je dat met een cultuur van intrapreneurship. Waarbij je als leidinggevende medewerkers stimuleert om hun neuroplasticiteit (het vermogen van de hersenen om zich te herstellen en herstructureren) te versterken.
Nijsmans onderscheidde drie vormen van neuroplasticiteit, maar in de context van werknemerswelzijn vraagt vooral ervaringsafhankelijke neuroplasticiteit bijzondere aandacht.
Want als leidinggevende speel je hierin een grote rol. Zo kun je een omgeving creëren die medewerkers stimuleert om nieuwe skills te leren en gedragspatronen te veranderen. Belangrijk: dit vraagt wel om een cultuur waarin leren, experimenteren en falen worden aangemoedigd als groeikans.
“Je verwerft vaardigheden niet sneller met frequente herhaling, maar door het ‘waarom’ erachter te begrijpen.”
Tegelijk stipte Nijsmans aan dat, tegen de gangbare opvatting in, frequente herhaling er níet voor zorgt dat jij of je team sneller vaardigheden verwerft. “Het begrijpen van jouw why is de sleutel tot échte verandering”, klonk het. “Het gaat dus niet alleen om de wens om te groeien; maar om het helder hebben van de diepere reden erachter. Wanneer je jouw ‘waarom’ scherp hebt, geef je je brein een doel, een richting – en dat maakt het mogelijk om op een duurzame manier nieuwe verbindingen te leggen en gedragspatronen te doorbreken.”
Strategisch werknemerswelzijn heeft een impact op zowat alle bedrijfsactiviteiten
Als laatste spreker nam professor Jan-Emmanuel De Neve, directeur van het Wellbeing Research Centre aan de Universiteit van Oxford, het woord. Op basis van verschillende onderzoeken bevestigde hij wat Ellen De Vleeschouwer en Cédric Velghe eerder al zeiden: werknemerswelzijn heeft een direct meetbaar effect op de productiviteit en bedrijfsresultaten.
Zo illustreert zijn onderzoek met British Telecom dat gelukkige werknemers aantoonbaar productiever zijn. Medewerkers die zich goed voelen, kunnen gemiddeld 12% meer verkopen dan minder tevreden collega’s. Kanttekening: dit effect is vooral groot in functies die veel sociale en emotionele vaardigheden vereisen. Denk bijvoorbeeld aan het omgaan met klanten.
“Tevreden medewerkers blijven langer, wat het personeelsverloop en de wervingskosten verlaagt.”
Maar eigenlijk reikt de impact van de strategische wellbeing benadering nog veel verder. Ook het verband tussen welzijn en talentwerving en -behoud is bijvoorbeeld noemenswaardig. De Neve stelde vast dat kandidaten liever solliciteren bij bedrijven die bekendstaan om hun aandacht voor welzijn, wat perfect zichtbaar is op platforms als Glassdoor en Indeed. “Tevreden medewerkers blijven langer bij je bedrijf, wat het personeelsverloop vermindert en een stabiele werkomgeving creëert. Dit verlaagt dan weer indirect de kosten voor werving en training van nieuw personeel”, verklaarde hij tijdens onze conferentie.
Bedrijven die investeren in het welzijn van hun medewerkers presteren daarnaast ook beter op de beurs. Ze behalen duidelijk hogere winsten. “Bedrijven met hoge welzijnsscores (volgens medewerkers) behalen betere financiële resultaten, zoals hogere activa en winst”, wist De Neve hierover te vertellen.
“We moeten welzijn niet zien als een ‘‘zachte waarde”, maar als een sterk strategisch middel voor duurzaam succes.”
Hoewel veel leidinggevenden dan wel erkennen dat welzijn een voordeel oplevert, maakt maar een derde van hen er echt een strategische prioriteit van. De Neve’s onderzoek laat zien dat leidinggevenden vaak de focus leggen op klanten en omzet in plaats van op het welzijn van werknemers. “We moeten welzijn niet zien als een ‘‘zachte waarde”, maar als een sterk strategisch middel voor duurzaam succes. Ik spoor werkgevers dus echt aan om wellbeing centraal te stellen, want de voordelen behelzen meer dan tevreden medewerkers alleen”, besloot hij.